Sosiaalinen media markkinoinnin kanavana

Sosiaalinen media on kasvanut yhdeksi suurimmista markkinointikanavista. Puhelinmyynnin ja kylmien soittojen sijaan yritykset markkinoivat palveluitaan ja tuotteitaan vahvasti sosiaalisessa mediassa, eikä ihme, sillä onhan sosiaalinen media suosittu sekä ilmainen markkinointiväline. Sosiaalisessa mediassa markkinointi on helppoa, ja sitä voi tehdä kuka tahansa. Sosiaalisen median, tai somen, alkuaikoina somessa markkinointi oli yritykselle markkinointietu, mutta nykyään somesta pois jääminen voi kääntyä yritystä vastaan. Sosiaaliseen mediaan kuuluu monen monta kanavaa. 2000-luvun alussa ainoiksi sosiaalisiksi medioiksi netissä laskettiin lähinnä My Space -sivusto ja erilaiset blogit. Myöhemmin sosiaalinen media räjähti uusien sivustojen ilmestyessä ja vanhojen kasvattaessa suosiotaan entisestään.

Sosiaalinen media valloittaa maailmaa

Sosiaalinen media kasvattaa suosiotaan etenkin nuorten keskuudessa. Viime vuosikymmenen aikana uusia sosiaalisen median sivustoja on ilmestynyt vauhdilla. Yksi maailman suosituimmista ja tunnetuimmista sosiaalisen median sivustoista on Facebook. Mark Zuckenberg perusti Facebookin vuonna 2004, ja sen tulot ovat nousseet jo yli viiteen miljardiin vuosittain, vaikka sivuston käyttäminen on käyttäjille ilmaista. Mainostaminen yrityksille Facebookissa voi olla ilmaista yrityksen omalla Facebook-sivulla. Yritys voi myös aloittaa mainoskampanjan, jonka hinnaksi se voi asettaa mitä tahansa aina yhdestä dollarista ylöspäin. Toinen suosituimmista some-kanavista on Instagram, jonka Facebook itseasiassa omistaa. Instagramissa yritykset ja yksityishenkilöt voivat jakaa valokuvia. Instagramissa mainostaminen voi myös olla ilmaista, tai yritys voi myös asettaa oman mainoskampanjan Instagramiin.

Oikean markkinointikanavan valitseminen

Internetissä on hurja määrä sosiaalisen median sivustoja, joilla yritys voi mainostaa palveluitaan. Yrityksen ei tarvitse missään tapauksessa käyttää jokaista käsillä olevaa sosiaalisen median kanavaa, sillä se olisi erittäin aikaa vievää eikä se myöskään ole tarpeellista tehokkaan markkinoinnin kannalta. Sanotaan, että on hyvä valita muutama pääkanava, joita käyttää markkinointiin. Facebook sopii kaikenlaisille yrityksille markkinointitarkoituksiin. Instagram on erinomainen väline visuaalisia palveluja tarjoaville yrityksille, kuten valokuvaajille, tapahtumasuunnittelijoille, meikkaajille ja kampaajille. LinkedIn on tehokas kanava etenkin ammattilaisille, kuten myynnin osaajille, IT-teknikoille, esimiehille ja päälliköille, mutta sopii kenelle tahansa. Sosiaalisessa mediassa markkinointi voi olla erittäin hyvä väline, sillä se on ilmainen ja tavoittaa paljon ihmisiä.

 

Leave a Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *